Egzersiz Konusunda Nelere Dikkat Etmeli ?

Diğer tüm doktorlar gibi, Ankara beyin cerrahı omurga uzmanları da; boyun/sırt/bel ağrısı olan hastalarda fiziksel etkinliğin önemini sürekli vurgulamaktadırlar. Burada hatırlatmak istediğimiz noktalar, ağrınızı kontrol altına alırken aynı zamanda nasıl aktif kalabileceğiniz ve ağrınızın tekrar etmemesi için uygun koruyucu hareketleri nasıl seçeceğinizdir.

Aslında dikkatlice ve size uygun olanlar arasından seçilmiş egzersizlerin ağrılarınızı azaltabileceğini, hatta bazı egzersizlerin hızlı ve belirgin iyileşme sağlayabildiğini öğrenince çok şaşıracaksınız. Çünkü egzersizleriniz hareketlerinizi düzenleyip kas gücünüzü artırarak tam olarak iyileşmenizi sağlayacak ve sizi tekrarlayan ağrılara karşı koruyacaklar.

Özel aletlerle donatılmış jimnastik salonları bu konuda size yardımcı olabilirler ancak egzersizlerinizi evde yapabileceğiniz, çok az teknik ekipman gerektiren ve pahalı olmayan yöntemler de mevcuttur. Öncelikle egzersizlerinizi düzenleyen bir hocanız olmalı ve o da en az bir fizik tedavi uzmanı veya bir beden eğitimi ve spor bölümü mezunu olmalı. Kendisiyle iyi bir iletişim kurmanız, durumunuzu açıklayıp sağlıklı bilgi vermeniz çok önemlidir. Böylece ona korkularınızı azaltma, fiziksel etkinliğinizi geliştirip size uygun egzersizleri öğretme ve vücut mekaniğinizi güçlendirme şansını vermiş olacaksınız.

Asıl olan bazı basit esneme hareketlerinden başlayarak hareket aralığını kademeli ve dikkatli bir şekilde arttırmanız ve egzersizlere ağrınızın yeniden başlamadığı veya artmadığı noktaya kadar devam etmenizdir. Hatta birçok doktor, cerrahi sonrasında bile egzersiz sırasında ortaya çıkan ama çok şiddetli olmayan ağrıların, egzersiz sonrasında devam etmediği sürece sorun yaratmayacağını; bu yüzden de egzersize devam etmeniz gerektiğini savunmaktadır. Ancak egzersiz sırasında ciddi derecede ağrınız olursa egzersize devam etmeyin ve doktorunuzu durumdan haberdar edin.

Sizin sorununuz, genellikle vücudunuzun merkezinden dışa doğru; yani kol veya bacaklara uzanan ağrıların egzersiz yaparken veya bazı pozisyonlarda ortaya çıkmasıdır. Egzersizlere devam ettiğiniz süre içinde bu ağrıların vücudunuzun merkezinde toplanması ise, gelişme gösterdiğiniz ve iyileşmeye başladığınız anlamına gelir. Bu durumu oluşturacak egzersizleri kendiniz de bulabilirsiniz. Ağrıların tamamı merkeze toplandıktan sonra devam eden egzersizlerle, ağrılarınız azalıp kaybolacaktır.

Ağrı çeken çoğu insan, zayıf kaslara sahiptir. Tüm vücut hareketleri ve duruşu (dik oturtmak ve dik durmak da dahil) yeterli kas gücüne ve esnekliğine ihtiyaç duyar ki bu da ancak yavaş şekilde yapılan germe ve güçlendirme egzersizleri ile elde edilebilir. Bu egzersizler genel vücut sağlığınız açısından çok değerlidir ve ağrı çekenler için ayrı bir öneme sahiptir. Güçlendirme egzersizleri sizi gelecekte ortaya çıkabilecek sorunlardan da korur.

Kaslarınızı güçlendirmek size iki şekilde fayda sağlar: Birincisi, kan akımını hızlandırarak hasarlı dokuların tamirini hızlandırır. Hasarlı dokuların tamiri ve iyileşmesi için besin öğeleri, iyi bir kan akımı ile hasarlı alana getirilmelidir. Egzersiz yapan kas ve yanındaki dokularda kan akımı artar. Bu durum yürüme, yüzme ve bisiklet sürme gibi aerobik egzersizler için de geçerlidir. İkincisi de, kaslarınızı güçlendirmek dayanıklılığınızı artırarak hem günlük yaşam işlevlerinizi geliştirir ve hem de sizin gün içindeki iş yapabilirliğinizi artırır. Vücudun merkez kısmındaki kaslar dengeyi sağlayarak, günlük hareketleri çok daha rahat yapmanızı sağlarlar ve düşme riskinizi azaltırlar.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir